Intervju med designern Angela

Angela1

Igår var jag och intervjuade Angela Alexandersson, designern bakom egna märket a&a.



Vad har du för utbildning inom mode/textil?
Olika kurser på gymnasiet, t.ex. mönsterkonstruktion, scenkostym, fackteckning och modeteckning. Efter det gick jag 3 månader i Göteborg på Art College och ett år i Malmö på Fashion College.

 


Vad tycker du är roligast att sy?
Det som går fort! Saker som är enkla att sy och som blir snygga. Dessutom är nya moment roligt att sy också.

 


Vad syr du oftast?

Tröjor och toppar av olika slag.



Gör du mönster helt på egen hand, eller använder du färdiga mönster som du ändrar?
Jag gör egna mönster. Man får lära sig exakt hur man ska göra om man läser en kurs i mönsterkonstruktion.

 


Hur lång tid tar det dig att sy t.ex. en enkel klänning?
Typ en dag. När jag gick på skola brukade man hinna sy en klänning eller en tröja på en dag.

 


Vad är det svåraste du har sytt?
1800-tals klänning med korsett och puffkjol.

 


Hur ser dina framtidsplaner ut?
Jag vill åka till Tokyo för att bo och arbeta där.

 


Hur ska man göra om man vill få ett plagg uppsytt av dig? Kan man ha egna idéer?
Klart man kan ha egna idéer. Man kan även ta med egna bilder och egna tyger.
Kontaktuppgifter står på min
hemsida.

 


Vad vill du ge för tips till dem som vill lära sig sy?
Öva, öva, öva. Börja inte med det finaste tyget. Stretch är smart att använda, för om du göra fel eller syr snett så syns det inte så mycket..

 


Varifrån får du din inspiration?
Jag inspireras av Tokyos gatumode, s.k. Gothic Lolitas. Mitt examensarbete bestod av kläder som var inspirerade av just Tokyo.

 

 

Angela2



Vi pratade även om vårkollektionen, som hon tänker göra i rött, vitt och marinblått. Jag fick även se i hennes ?inspirationspärm? där hon klistrat in coola bilder från olika tidningar. Hennes vårkollektion kommer att bestå av mycket babydoll-sött och spets. Hon diggar även hängslekjolen, så har vi tur så får vi se en fräck variant av den också.

Jag frågade också om hon tänkte ha en visning till våren också, likt den jag besökte nyligen, och det hoppades hon på. Så håll utkik här och på hennes hemsida, så lär ni märka när det börjar dra ihop sig.

 

 

 

Ett speciellt tack till Angela Alexandersson som gladeligen ställde upp på intervjun. Vill du komma i kontakt med henne kan du besöka hennes hemsida.


 

 

Höger: Angela valde ut några favoritplagg ur höstkollektionen hon sytt.


 




Foto: Fun.


 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej tack för en väldigt bra artikel. Mycket intressant. Ska förmedla mina besökar till din blogg. Tack för att du frächade upp bilden en del. Så verkligen ut att behövad hihi. Snygga bilder det var på symaskin och men mina mönster. verkligen kul. Hoppas det blir fler gånger typ inför sommarvisningen eller något. Många kramar och stora tack angela

2006-11-28 @ 22:33:35
Postat av: Angela

Hej tack för en väldigt bra artikel. Mycket intressant. Ska förmedla mina besökar till din blogg. Tack för att du frächade upp bilden en del. Så verkligen ut att behövad hihi. Snygga bilder det var på symaskin och men mina mönster. verkligen kul. Hoppas det blir fler gånger typ inför sommarvisningen eller något. Många kramar och stora tack angela

2006-11-28 @ 22:33:44
Postat av: Angela

Sorry blev visst två....hihi

2006-11-28 @ 22:34:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback